wraki

#WRAK #WIELKA BRYTANIA

Nurkowa Wielka Brytania. PLYMOUTH

Dzisiaj zabieram was na South Coast czyli na południowe wybrzeże Anglii, dokładnie do miejscowości Plymouth.

Nurkowanie w kamieniołomach czy jeziorach, ogólnie rzecz biorąc w wodach śródlądowych, należy do bardzo ciekawych. Natomiast moim skromnym zdaniem nurkowanie w morzach i oceanach to jest to, co tygryski lubią najbardziej. Wychodzę z założenia, że jeżeli mamy mało czasu, (niestety we współczesnym świecie jest to nagminne) sobotni wypad do pobliskiego kamieniołomu jest strzałem w dziesiątkę. Co prawda jest to ten sam kamieniołom z tymi samymi atrakcjami, jednak zawsze jest to czas spędzony pod wodą.

#Wrak #KOLOS #RODOS

NIE TYLKO KOLOS

Słynny w starożytności Kolos, a współcześnie piękne plaże, na które przyjeżdżają tysiące turystów, to niewątpliwe atuty pięknej greckiej wyspy Rodos. Po tegorocznych wakacjach stała się ona dla mnie także miejscem, które mogę polecić amatorom podwodnych przygód.

Lato czeka

Nadeszły w końcu wyczekiwane wakacje. Chciałem je spędzić rodzinnie, z najbliższymi ale jednocześnie marzyła mi się podróż w nieznane. Wspólnie z żoną postanowiliśmy, że w tym roku, w ostatnim tygodniu sierpnia, wybierzemy się na grecką wyspę Rodos.

#Wrak #Malta #Southwold

HMS SOUTHWOLD 

HMS Southwold rozpadł się na dwie części. Część dziobowa jest największa. Ma około 40 metrów długości i leży na głębokości około 68 metrów, w całości na prawej burcie. Część rufowa ma długość około 30 metrów i leży na głębokości 74 metrów, ułożona pionowo na dnie morskim. Część rufowa znajduje się około 200 metrów od części dziobowej, co oznacza, że zwiedzanie tego wraku trzeba rozbić na dwa nurkowania. 

#Wrak #Bałtyk #Jan Heweliusz

MF JAN HEWELIUSZ
Podwodne muzeum czy cmentarzysko

Jednym z ciekawszych wraków jest prom MF Jan Heweliusz, który 14 stycznia 1993 roku napotkał niespodziewany i bardzo silny sztorm (12 w skali Beauforta) na trasie Świnoujście – Ystad. Wiatr tej nocy dochodził do 180km/h i po kolejnym mocnym podmuchu, statek zaczął się przechylać, pasy trzymające ładunki (prom przewoził m.in. ciężarówki, naczepy i wagony towarowe) nie wytrzymały...

#Wrak #Scapa Flow #Brummer #Dresden #Karlshune #Konig #Markgraf #Coln #Kronprinz Wilhelm 

SCAPA FLOW
Niemiecka „siódemka”

Scapa Flow to prawdziwa perełka wśród brytyjskich miejsc do nurkowania. Pozostałości floty niemieckiej są nadal obmywane przez prąd, co stanowi skuteczne zabezpieczenie przed szabrownikami czy ingerencją nurków. Są to miejsca nurkowe zaliczane do najciekawszych na świecie – znajdujące się na głębokości od 47 do 20 m wraki okrętów wojennych z wyrzutniami wycelowanymi w bezkres morza, jakby ciągle patrolowały okolicę. 

REKLAMA
#Wrak #Egipt #Salem Express

SALEM EXPRESS 

Salem Express został zwodowany we Francji w czerwcu 1965 r. pod nazwą "Fred Scamaroni", na cześć członka francuskiego ruchu oporu z czasów II wojny światowej. Właścicielem statku była Compagnie Generale Transatlantique. Był to prom typu ro-ro przeznaczony do przewozu pojazdów i pasażerów w rejonie Morza Śródziemnego. W czerwcu 1966 r. zaczął pływać na pierwszej trasie Marsylia-Ajaccio, po tym jak został opóźniony z powodu pożaru w maszynowni. Statek miał 115 m długości i 18 m szerokości. 

#Wrak #MT Haven #Arenzano #Włochy

RAPORT Z PODRÓŻY
Wrak Amoco Milford Haven, Arenzano, Włochy

MT Haven to tankowiec klasy VLCC (Very Large Crude Carrier) zbudowany w 1973 roku, niegdyś nazywany Amoco Milford Haven. Haven był niewiarygodnie duży, jego wymiary to 334 m długości i 51 m szerokości, a jego wyporność wynosiła 110 000 ton. W 1987 r. w Zatoce Perskiej został trafiony pociskiem podczas wojny irańsko-irackiej. Po gruntownym remoncie w Singapurze został sprzedany brokerom, którzy wydzierżawili go firmie Troodos Shipping.

#Torpedownia #Polska #Gdynia Babie Doły #Bałtyk 

MOJA TORPEDOWNIA

Jest takie miejsce na nurkowej mapie Polski, którego nikomu przedstawiać nie trzeba. Chyba każdy, kto nurkuje w naszym pięknym kraju lub przynajmniej takim rodzimym nurkowaniem się interesuje, słyszał o Torpedowni w Gdyni Babich Dołach.

Okolice Torpedowni przyciągają wiele osób i to nie tylko z naszego lokalnego, trójmiejskiego podwórka. Jest to bowiem miejsce osobliwe w swej istocie, przyciągające piękną linią brzegową, charakterystyczną dla tej części Morza Bałtyckiego, z pozostałościami poniemieckiego ośrodka badawczego torped, zwanego ówcześnie Torpedowaffenplatz Hexengrund. 

#Wrak #Irlandia #Donegal #Inishowen

WRAKOWISKO MALIN HEAD

Przylądek Malin Head (irl. Cionn Mhálanna), w Hrabstwie Donegal, na półwyspie Inishowen, jest najbardziej wysuniętym na północ punktem na wyspie Irlandii. Obszar ten jest istnym rajem dla nurków wrakowych – jest bowiem największym na świecie skupiskiem zatopionych okrętów, liniowców, parowców i ubootów i innych jednostek niegdyś pływających po Atlantyku.

U wybrzeży Irlandii zatonęło 18 tysięcy (!) jednostek różnego typu, z czego 4 tysiące zostały skatalogowane, opisane, jest znana dokładna ich pozycja. Szczegółowe informacje o wrakach można odnaleźć na stronie National Monuments Service: Wreck Viewer. 

#Wrak #Polska #Bałtyk #ORP Delfin

ODCZAROWUJĄC BAŁTYCKIE WRAKI – ORP „DELFIN”

Bałtyckie wraki są magiczne. Niezależnie od głębokości, na której spoczywają, stopnia zniszczenia, typu jednostki, wielkości czy okresu w dziejach, z którego pochodzą, wszystkie wraki zalegające na dnie Bałtyku niewątpliwie mają w sobie „to coś”.

Każdy z nich w jakiś sposób zapisał się na kartach historii. Niektóre bardzo spektakularnie, niosąc za sobą ogromne tragedie, których były świadkami i w ramach których znalazły się na dnie Bałtyku. Inne z kolei, zatopione w bardziej prozaicznych okolicznościach, z powodu pogody, błędów nawigacyjnych czy z premedytacją, do celów szkoleniowych.

#Wrak #Chorwacja #Zirje #Junkers

JUNKERS 87 STUKA

W dzisiejszych czasach nie zdarza się często, że nieznany, dobrze zachowany wrak zostaje odkryty w morzu po wielu latach i do tego na bardzo dostępnej głębokości. Tak właśnie stało się w listopadzie 2014 r. Na chorwackiej wyspie Zirje, jeden z lokalnych podwodnych myśliwych wyruszył z harpunem, aby upolować rybę, jak wiele razy wcześniej. Nie spodziewał się, że upoluje o wiele większą zdobycz. Podczas jednego z zanurzeń pojawił się przed nim samolot. Jak się okazało leżał na głębokości 28 metrów. 

#Wrak #Schleswig

SCHLESWIG

Nie lubię pechowców. Wiecie, takich osobników którzy jadąc palcem po mapie dostają mandat za nadmierną prędkość. Albo chcąc zobaczyć pustynię wydają wszystkie oszczędności na wyjazd na Saharę. A tam święto, bo po raz pierwszy od 30 lat leje deszcz… Zresztą co ja tu będę gadał, przecież każdy z Was na swojej drodze spotkał nie raz taką osobę. Jak sami wiecie ich pech jest niezwykle zaraźliwy, dlatego W dawnych dobrych czasach, gdy prawo i poprawność polityczna nie były aż tak bardzo przestrzegane, można było takiego Jonasza po prostu wyrzucić za burtę. Dziś jednak jedynym wyjściem jest bardzo uważać.

A my pchaliśmy się prosto w paszczę lwa, na spotkanie z jednym z czołowych przedstawicieli pechowego gatunku. Z wrakiem SMS Schleswig-Holstein, bo jak się pewnie domyśliliście (albo zasugerował to tytuł) o nim mowa. Mało kto wie, że kariera tego pancernika to jedno wielkie pasmo porażek. 

#Wrak #Chorwacja #Istria #Baron Gautsch 

WRAKI ISTRII

Słowo „wrak” budzi wśród nurków różne emocje. Jednym kojarzy się ono ze stertą rdzewiejącego żelastwa, leżącego na dnie. Innym z fragmentem ciekawej historii, która spoczęła gdzieś w głębinach mórz. Większość wraków jest świadectwem ludzkiej bezsilności wobec potęgi natury, bądź też naszej wojowniczej natury. Rosnący rozwój podwodnej turystyki spowodował jednak, że coraz częściej zatapiane są wycofane ze służby jednostki, w celu późniejszego ich wykorzystania w celach rekreacyjnych. 

#Wrak #Malin Head #Irlandia

MALIN HEAD

Takie tam miejsce w Irlandii, gdzie jest trochę wraków. Można swobodnie powiedzieć, że stracono tam miliony i w pewnym sensie wielu traci je tam do dzisiaj :) 

Moja droga do tego miejsca była długa i dopiero na miejscu uświadomiłem sobie, że chciałem tam pojechać od pond 20 lat :)

Ale zacznijmy od świadomych ruchów, które spowodowały, że nurkowałem na Malin Head. 

#Wrak #Um El Faroud #Malta

ZAPLANUJ SWOJE NURKOWANIE NA WRAKU UM EL FAROUD NA MALCIE

Um El Faroud jest jednym z najpopularniejszych miejsc nurkowych na Morzu Śródziemnym i jedną z pięciu najlepiej sprzedających się atrakcji nurkowych na Malcie. Niesamowity pod względem wielkości (10 000 ton!), a mimo to dostępny z brzegu w każdych warunkach. W 1998 r. zatonął w wyniku tragicznego wypadku podczas remontu, w którym zginęło 9 robotników portowych. Stanowi teraz wyzwanie dla nurków i jedną z najlepszych lokalizacji nurkowych w Europie.

#Wrak #Łódź podwodna #HMS Stubborn #Malta

MARZENIE O NURKOWANIU NA ŁODZI PODWODNEJ

HMS Stubborn był 66-metrowym okrętem podwodnym klasy S, zwodowanym 11 listopada 1942 r. Zanim w 1945 roku został wysłany na Daleki Wschód, gdzie zatopił trzy japońskie statki, brał udział w wielu udanych atakach na niemieckie statki i okręty podwodne w Zatoce Biskajskiej i w Norwegii. Niestety, natknął się na bombę głębinową i zatonął, uderzając w dno na głębokości 166m (zaprojektowany był na maksymalnie 90m), powodując uszkodzenie części rufowej. 

#Wrak #SS Thistlegorm #Egipt

ŻELAZNA DAMA

Z urokliwego Dahabu udajemy się lądem do Sharm el-Sheikh, a potem łodzią do miejsca, o którego istnieniu niedawno niewiele osób wiedziało. Pośród nich znajdowali się głównie miejscowi rybacy wypływający na połowy gdzieś między Hurghadą, a Sharm el-Sheikh. To właśnie dzięki nim w roku 1955 Jacques Cousteau wraz z ekipą naukowców-zapaleńców ze swojego statku badawczego „Calypso” wykonali szereg nurkowań zakończonych odkryciem zatopionego wraku statku z okresu II wojny światowej – SS Thistlegorm. 

#Wrak #Bristol Beaufighter #Malta

BRISTOL BEAUFIGHTER, MALTA

Same ciekawostki! Ciekawy samolot (jako rozwój wcześniejszych modeli), ciekawy samolot (jako ten konkretny egzemplarz i jego historia) i ciekawy wrak tegoż (jako nietypowy wśród tych pożądanych przez nurków).

Generalnie nurkowie najbardziej cenią te wraki, które są najlepiej zachowane. Do tego duże! Takie, które można zwiedzać również we wnętrzu. Albo takie, które wyglądają, jakby nadal płynęły. Takie, które są praktycznie kompletne. Wraki – ruiny są dla nich mniej interesujące, czasami wręcz nudne. A samoloty szczególnie – ani „wbić się” do środka, ani godzinami popływać wokół, takie małe...